Concert "La Passió de Crist Misserere"

Creu Passió de Crist
Fecha: 
04/08/2019

REAL ACADÈMIA DE CULTURA VALENCIANA
Secció de Musicologia “Joan Batiste Comes”

LA PASSIÓ DE CRIST MISERERE

Concert Sacre De Passió
Santa Iglésia Catedral de Valéncia
Dilluns, 8 d'abril de 2019, a les 20:00 hores

**********************************************

LA PASSIÓ DE CRIST MISERERE

CONCERT SACRE DE PASSIÓ

“MISERERE in C Minor” de Jan Dimas Zelenka (1679-1745)

“SALVATOR MUNDI” de John Blow (1649-1708)

“IN MANOS TUAS” de William Byrd (c. 1540-1623)

“MISERERE in C” de Johann Adolf Hasse (1699-1783)

 

CORAL CATEDRALÍCIA DE VALÉNCIA

CONSORTIUM INSTRUMENTALE VALENTIAE

 

Paula Almendros, soprano

Estibaliz Ruíz, mezzosoprano

José Manuel Bustamante, tenor

Miguel Ángel Ariza, baríton

DIRECTOR: Luis Garrido

NOTES AL PROGRAMA

La musicalisació del salm 50 o 51 segons la VuLgata, el Miserere, forma part ineludible del repertori llitúrgic i no llitúrgic del ric patrimoni musical sacre. A part de la seua presència en l'Ofici Diví, nos interessa saber més de la seua existència en els oficis del tríduo sacre (dijous, divendres i dissabte sant) i també en el Oficcium Defuctorium.

En el terreny del Miserere “llitúrgic” en l'archiu musical de la S. I. Catedral de Valéncia tenim innumerables eixemples. Seguint casi tots el model de posar música solament als versos impars, com en uns atres salms, i cantant els versos pars en cant pla i inclús fabordón. Esta tradició és molt utilisada durant els sigles XVI i especialment el XVII dins del corpus musical hispà.

En el concert de hui atenem més a l'atre Miserere, al que és tingut en un us parallitúrgic i sobre tot devocional en la Quaresma i especialment en Semana Santa i moltes voltes com a colofó al Via Crucis. Este atre “Miserere” convertit ya en una peça musical en que tots els seus versos són musicalisats, és el que té una expressió molt més dinàmica, puix de la mateixa manera que li ocorre al “Stabat Mater” l'expressió compositiva adquirix la bellea de la que gogen algunes d'estes obres.

El “Miserere” llitúrgic per antonomàsia és el famós de Allegri, al que ademés de la seua bella factura en els versos lliures, acompanya eixa anècdota tan coneguda sobre l'ingeniós i chiquet Mozart.

Els “Miserere” de Zelenka i Hasse són dos peces d'una factura increible. Estem segurs que s'interpreten per primera volta en la Catedral i per la seua capella de música, i és un fet diferenciador, sense dubte. La força i el dramatisme del de Zelenka, admirat en el seu moment pel mateix Joan S. Bach, contrasta en el molt més academiciste, formal i senzill harmònicament del de Hasse, qui per cert arrebatà en última instància a Zelenka el seu objectiu més preciós: ser mestre de capella en la cort d'August II de Polònia.

Completen el concert dos obres els texts de les quals nos evoquen directament al misteri de la Crucifixió de Jesús, primer com Salvador del Món que nos redimix per la seua mort i resurrecció i per l'evocació en “In mans tuas” a les seues últimes paraules en el patíbul.

 

Tags: